پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۳۴:۳۹

شتاب در طرح توسعه میدان آزادگان
چرخش بی‌توقف مته‌های حفاری در بزرگترین میدان نفتی ایران
ایران دریلینگ: میدان آزادگان، بزرگترین میدان نفتی ایران است که پس از میدان غوار (عربستان سعودی) و میدان بورقان (کویت)، سومین میدان بزرگ نفتی جهان محسوب می‌شود. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، اکتشاف میدان نفتی آزادگان به 17 سال پیش باز می‌گردد. این میدان که در محدوده‌ای به وسعت 1500 کیلومتر مربع در ۱۰۰ کیلومتری غرب اهواز و در منطقه دشت آزادگان واقع شده‌است، دارای ظرفیت اثبات‌شده ۳۳ میلیارد بشکه نفت خام است که در سال ۱۳۷۸ یک لایه جدید نفتی دیگر با ظرفیت 2.2 میلیارد بشکه نفت در این میدان کشف و به ظرفیت آن افزوده شد. میدان آزادگان دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که از میدان‌های مشترک با کشور عراق است، در دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه با حفر ١٨٥ حلقه چاه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش‌بینی شده است. در فاز دوم توسعه نیز افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه موردنظر است.
 
هم‌اکنون نیز تولید زودهنگام روزانه ٥٠ هزار بشکه نفت از چاه شماره یک تا ٢١ در حال انجام است که نفت استحصال شده برای فرآورش به واحد بهره‌برداری اهواز ٣ ارسال می‌شود. در فاز نخست طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی حفاری 185 حلقه چاه پیش‌بینی شده است که هم‌اکنون 100 حلقه چاه برای حفاری تعیین تکلیف شده است. براساس قرارداد 40 حلقه با استفاده از ناوگان شرکت ملی حفاری ایران، 40 حلقه از سوی مناطق نفت‌خیزجنوب و 20 حلقه با استفاده از توان بخش خصوصی حفاری می‌شود. مجموع 15 حلقه چاه نیز که توسط پیمانکار خارجی و منابع داخلی حفاری شده بود به منظور ارائه خدمات تعمیر و نگهداری با برگزاری مناقصه به یک پیمانکار ایرانی واگذار شده است، همچنین برنامه‌ریزی لازم برای حفاری چاه‌های باقی مانده نیز در حال انجام است.

آزادگان جنوبی و تحقق تولید 80 هزار بشکه‌ای تا پایان سال 1394

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: هم‌اکنون در حال انجام مناقصه برای افزایش تولید زودهنگام به میزان ۸۰ هزار بشکه از این میدان هستیم که تا پایان سال ۹۴ محقق می‌شود. سید محمود مرعشی با اشاره به فعالیت 16 دستگاه حفاری در میدان آزادگان گفت: در آینده‌ای نزدیک شمار ناوگان حفاری فعال در این میدان مشترک به 24 دستگاه افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تا 2 سال آینده عملیات حفاری در میدان آزادگان جنوبی به اتمام برسد. وی افزود: در 6 ماه گذشته، بیش از 50 هزارمتر حفاری در این میدان انجام شده، در حالی که چینی‌ها در طی 19 ماه کمتر از 40 هزارمتر حفاری کردند. مرعشی گفت: برنامه‌ریزی برای مطالعات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی به میزان 600 هزار بشکه در روز نیز در حال انجام است و این در حالی است که در صورت تحقق فاز نخست شاهد تولید 320 هزار بشکه‌ای نفت از این میدان خواهیم بود.

مجری طرح میدان آزادگان جنوبی با اشاره به اینکه میزان پیشرفت پروژه آزادگان جنوبی با استفاده از توان داخلی در مدت زمانی کمتر از 5 ماه، حدود 6 درصد بوده است، گفت: این در حالی است که شرکت چینی فعال در این پروژه تا پیش از خلع‌ید (CNPCI) و در مدت زمان 19 ماه تنها موفق به ثبت میزان پیشرفت 9 درصدی شده بود. وی افزود: بسته فاز دوم توسعه این میدان آماده شده است که عمده بسته‌های کاری این طرح به سه بخش اصلی تحت‌الارضی، سطح‌الارضی و خرید کالای پروژه تقسیم می‌شود که هم‌اکنون همه بسته‌های کاری لازم تعیین شده است. مرعشی تاکید کرد: مجموعه فعالیت‌های سطح‌الارضی از ساخت مجموعه موقعیت 4 شروع شده است و هم‌اکنون فعالیت‌های اجرایی مربوط به 40 موقعیت در حال انجام است ضمن این‌که مابقی موقعیت‌ها در حال انجام مناقصه و تعیین تکلیف هستند. مرعشی با اشاره به رعایت شاخص‌های زیست محیطی در روند توسعه آزادگان جنوبی، گفت: در روند حفاری، فعالیت‌های تحت‌الارضی و جانمایی دکل‌ها تلاش شده است که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

آزادگان شمالی و چشم‌‌انداز 150 هزار بشکه‌ای در فاز دوم

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: تاکنون بیش از 87 درصد پیشرفت در این میدان حاصل شده است و طبق برنامه در نیمه اول سال 1394، به هدف تولید 75 هزار بشکه‌ای فاز نخست این طرح توسعه‌ای که در قالب بیع‌متقابل اجرا می‌شود، دست می‌یابیم. کرامت بهبهانی گفت: مراحل احداث واحدهای بهره‌برداری، نمک‌زدایی و واحد فرآورش و ارسال گاز از وضعیت مطلوبی برخوردار است. وی با بیان اینکه قراردادهای سطح‌الارضی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی به صورت  EPCC(تجهیزات، کالا، راه‌اندازی و اجرا) منعقد شده است، گفت: خوشبختانه از نظر تامین کالا که مهمترین بخش پروژه به‌شمار می‌رود، مشکلی وجود ندارد؛ در ضمن براساس قرارداد، سهم داخل در تامین کالای مورد نیاز این پروژه، 51 درصد است. بهبهانی افزود: طی یک سال گذشته تاکنون پیشرفت بخش سطح‌الارضی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی بیش از 41 درصد برآورد می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی اهداف طرح در پایان فاز اول را تولید 75 هزار بشکه نفت خام در رزو با حفاری 58 حلقه چاه و احداث یک واحد فرآورش 75 هزار بشکه‌ای ذکر کرد. پیش‌بینی می‌شود با اجرای فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزدگان شمالی و مجموع دو فاز 150 هزار بشکه در روز از این میدان قابل برداشت خواهد بود. هم‌اکنون عملیات حفاری 56 حلقه چاه از 58 حلقه با حفاری بالغ بر 220 هزار متر به اتمام رسیده و تخمین زده می‌شود که عملیات حفاری تا پایان سال جاری به اتمام برسد. پیشرفت فیزیکی طرح به بیش از 87 درصد رسیده است و طبق آخرین برآورد پیمانکار و با جبران عقب ماندگی‌های به وجود آمده در بخش سطح‌الارضی میدان، انتظار می‌رود که طرح فاز اول در نیمه اول سال 1394 به اتمام برسد.


  کد خبر : 472
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :